عوامل موثر برکارآفرینی دربخش دولتی
این تحقیق برای اولین بار در ایران انجامگرفته است و چکیده آن : درضرورت کارآفرینی به عنوان مفهومی چندبعدی در گفتمان مدیریت دولتی نوین مورد توجه قرار گرفته است.توسعه ی کارآفرینی در بخش دولتی محتمل تر است.این مقاله ضمن بررسی مهم ترین مبانی نظری کارآفرینی، کارآفرینی دولتی وسازمانی، الگوی اولیه ای از مبانی نظری مطالعه شده استخراج و سپس در یکی از سازمان های دولتی آزموده شد. پژوهش حاضر با طراحی سه پر سش نامه به ترتیب به سنجش عوامل فردی ، سازمانی وعناصر کارآفرینی و همچنین آزمون مدل اولیه پرداخته و تأثیر متغیرهای مستقل (عوامل فردی و سازمانی ) و متغیرهای وابسته (عناصر کارآفرینی ) ر ا الگوسازی کرده است. پس ازجمع آوری اطلاعات ، از طریق تحلیل عاملی چرخشی با روش واریماکس و چندین بارتکرار، هشت عامل برای عوامل سازمانی، هفت عامل برای عوامل فردی و پنج عامل برایعناصر کارآفرینی به دست آمد . پس از آن با استفاده از تحلیل های رگرسیونی، بنیادی وتحلیل مسیر (علیت) الگوی اولیه آزموده و در نهایت دو الگو با ترکیبی از عناصر مخ تلف و با ارزش های متفاوت ارائه شد. از این رو شاخص های اندازه گیری کارآفرینی و عواملتأثیرگذار به صورت الگوی مناسب کارآفرینی همراه با یک الگوی ساختاری در مسیرتحقیق ارائه شد. نتیجه ی تحقیق نشان می دهد که سازه های اصلی کارآفرینی را در میانعوامل فردی، توفیق طلبی، تعهد سازمانی، مهارت های مذاکره و اعتماد به نفس ؛ و در میان عناصر کارآفرینی ، خطرپذیری، رفتار اثرگذار، استقلال و تمایل به اصلاح ؛ تشکیل می دهند.از مجموع عوامل تأثیرگذار عوامل سازمانی نیز عوامل مشتر ی مداری، ساختار منعطف،فرهنگ کاری، کنترل استراتژیک، حمایت مدیریت و سیستم پذیرش ایده در الگوی ساختاری معنی دار بوده است.
...
فرمت فایل: DOCX word (قابل ویرایش) تعداد صفحات: 18